Ledningssystemet.se ger företag i allmänhet (små, medelstora eller större företag) tillgång till ett relevant verktyg för att utveckla och förvalta sitt ledningssystem över tid samt involvera medarbetare i det arbetet utan att det ska bli kostnadsdrivande i takt med att verksamheten expanderar.
Verktyget kan tillhandahållas som en molntjänst (SaaS) eller som en licensierad produkt verksamheten sätter upp i sin egen driftmiljö, oavsett om den driftmiljön är i molnet, hos IT-driftleverantören eller i det egna serverrummet på kontoret. Kort sagt finns det möjligheter för alla att använda ledningssystemet.se och verksamheten behöver inte uppleva sig bunden av driftformen eller andra beroenden såsom blir fallet när ett ledningsstödsystem helt baseras på exempelvis Sharepoint, Workspace, Jira eller Notion.
Krav och processer
Små och medelstora företag har ofta den spännande situationen att det finns stora möjligheter att självständigt besluta om hur man vill ha det. Det finns en ledning som ofta är samma personer som ägarna och det finns i regel ingen hård styrning från en överordnad organisation.
Genom att inventera de krav som ändå finns på verksamheten, oavsett tema, och kartlägga verksamhetens processer skapar verksamheten bra förutsättningar för att kunna expandera framöver, och hitta förbättringspotential idag.


Information och personuppgifter
Genom att inventera vilken information som hanteras och som är nödvändig för verksamheten samt tydligt klargöra vilka personuppgifter man ansvarar för och behandlar får verksamheten kontroll på vad som är viktigt att bevara, hålla tillgängligt samt skydda.
Genom det processbaserade och automatgenererade personuppgiftsbehandlingsregistret kan verksamheten på ett enkelt sätt skapa en information till registrerade, exempelvis i form av en Integritetspolicy, som är rättvisande och lever upp till dataskyddsförordningens krav.

Möjligheter och beroenden
Genom riskanalyserna identifieras de faktorer som äventyrar möjligheterna att nå verksamhetens mål kan kontroller sättas in i tid som förebygger eller minskar konsekvensen av negativa händelser och ökar sannolikheten för en fördelaktig utgång.
Leverantörsregistret ger en tydlig bild av verksamhetens leverantörer och skapar förutsättningar för att tydligt identifiera kritiska beroenden, leverantörskvalificering och leverantörsuppföljning. Dessutom kan verksamhetens företrädare och personal enkelt koppla leverantörsrelaterade avvikelser till rätt leverantör redan i rapporteringsskedet, något som skapar bra förutsättningar för att förbättra och utveckla leverantörsrelationerna.

Efterlevnad och certifiering
Även för verksamheter som inte avser möta krav i en given standard eller certifiera sig kan verktygets efterlevnadsutvärdering användas för att säkerställa att verksamheten följer de krav som identifierats och av verksamheten själv satts upp. Efterlevnadskontroller kan planeras i förväg och ansvarig notifieras när det är dags att genomföra nästa.
Funktionen kan även användas för att genomföra exempelvis skyddsrond, detta genom att skyddsronden läggs in som checklista och därefter används vid genomförandet.
Oavsett om verksamheten vill, behöver eller överväger att certifiera sig mot en given standard eller ett givet ramverk kommer verktyget bistå med det här. Utifrån de identifierade kraven kan ett uttalande om tillämplighet genereras, interna revisioner genomföras och vid revisionstillfället kan verksamheten på ett enkelt sätt tillhandahålla redovisande dokumentation genom att tillfälligt bjuda in revisorn till verktyget, detta istället för att skapa oändliga mängder med redovisande dokument utifrån information som till vardags hanteras någon annanstans.
För verksamheter som avser certifiera sitt arbete med informationssäkerhet ger verktyget alla förutsättningar för att på ett systematiskt sätt styra verksamhetens informationssäkerhetsarbete och verktygets riskhanteringsmodul ger tillräcklig systematik genom sin design för att möta exempelvis kraven i ISO 27001.
