Processansvarig är ofta ansvarig för en avgränsad del av verksamheten, ibland med medarbetaransvar och ibland med ett mer operationellt ansvar. En processansvarig kan även vara ansvarig för en eller flera avdelningar i en verksamhet. Den som är ansvarig för en process eller stödprocess har ofta ansvaret för de aktiviteter som utförs, de risker som uppstår i dessa aktiviteter, den information som hanteras samt i vissa lägen även för ett antal system, tjänster och leverantörer som processen är beroende av.
Som processansvarig får en överblick över den eller de processer som denne är ansvarig för, får information om det finns aktiviteter, information, system, tjänster eller leverantörer som inte har någon utpekad ansvarig för dessa samt får information om det finns information som behöver klassas.
Processansvarig kan tydligt se vilka risker, avvikelser eller förbättringsförslag som finns associerade till de processer och aktiviteter som denne har ansvar över och kan därmed snabbt få en överblick över vad som behöver åtgärdas.

Genom att information, system och tjänster kopplas till verksamhetens processer och aktiviteter ges processansvarig förutsättningar för att följa upp vilka beroenden som finns, något som hjälper en processansvarig att ta fram behovsanalyser till övriga delar av verksamheten. Det blir också tydligt för processansvarig om det finns information som inte är klassificerad eller riskanalyserad.
